Projecten > Verkeersleidingspost railverkeer Utrecht

Verkeersleidingspost railverkeer Utrecht

Project: Verkeersleidingspost railverkeer Utrecht
Sector: Infrastructuur
Locatie: Utrecht
Oplevering: 2015
Opdrachtgever: Prorail
Installateur: Homij Technische Installaties bv

Onlangs opende ProRail de nieuwe verkeersleidingspost in de Cartesiusdriehoek van waaruit al het treinverkeer in en rondom Utrecht wordt aangestuurd. Dagelijks maken bijna 300.000 reizigers gebruik van Utrecht centraal, en de verwachting is dat dit de komende 10 jaar nog eens 25% stijgt. De nieuwe verkeersleidingpost biedt alle ruimte om de toenemende verkeersstromen rond Utrecht Centraal in goede banen te leiden.

De bouw van de nieuwe post heeft een jaar geduurd en is ontworpen door De Jong Gortemaker Algra architecten en ingenieurs (dJGA) en gebouwd door Visser & Smit Bouw. De elektrische installaties werden verzorgd door Homij Technische Installaties. Voor het afdichten van de binnenkomende kabels werden kabeldoorvoeringen van MCT Brattberg gebruikt.

Het nieuwe gebouw heeft een oppervlakte van bijna 4.500 m2 en biedt ruimte aan honderd medewerkers. De zogenaamde Seinzaal vormt het kloppend hart van de nieuwe verkeersleidingspost. Het is een grote open ruimte met een oppervlakte van zo’n 1.000 m2 en een hoogte van 5,20 meter. Hier vandaan heeft de verkeersleiding van ProRail zicht op het spoor en de omgeving. Het gebouw is enkele kilometers ten noorden van Utrecht CS gevestigd. Waar het oude gebouw bij calamiteiten nog moest worden ontruimt, kunnen de treinverkeersleiders voortaan ongestoord hun werk blijven uitvoeren.

De nieuwe verkeersleidingspost is een duurzaam gebouw waarbij gebruikt is gemaakt van driedubbel glas, zonnecellen en hybride koelmachines. Voor de buitenkant van het gebouw is gekozen voor het zogenoemde cortenstaal, met de typische roestbruine kleur, die gelijk dient als natuurlijke zonwering. Naast de toepassing van duurzame materialen is de nieuwe verkeersleidingspost ook gebruik als pilotlocatie voor grondstoffenmanagement en nieuwe inkoopsystemen, waarbij circulair inkopen het uitgangspunt vormt.

De bouw van de nieuwe verkeerspost vormt een onderdeel van de grootschalige renovatiewerkzaamheden in en rond Utrecht Centraal. De stationshal wordt momenteel geheel vernieuwd en zal in 2016 gereed zijn. Daarnaast wordt 80 kilometer nieuw spoor aangelegd, bouwt men een geheel nieuwe spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal en worden 7 omliggende stations gerenoveerd of geheel nieuw gebouwd. De totale werkzaamheden, die geraamd worden op € 2 miljard, maken het meest drukbezette spoorknooppunt van Nederland straks klaar voor de toekomst.

youtube logo wit